Näin hyvis mainostaa

Maailma ei parane, ellei hyviä asioita opita mainostamaan tehokkaasti. Onneksi mainosalalla on myös pehmeitä arvoja ja ekologisuutta arvostavia ihmisiä. Ammattilaiset kertovat, miten hyvistä asioista kannattaa viestiä.

 

Ammattijärjestö ProCom valitsi Heidi Korvan Vuoden 2015 viestintäammattilaiseksi.   kuvaaja: Anna Autio

Ammattijärjestö ProCom valitsi Heidi Korvan Vuoden 2015 viestintäammattilaiseksi. kuva: Anna Autio

 

MARKKINOINTIA HYVIKSILLE

HEIDI KORVA Ikä: 42. Kotipaikka: Helsinki. Ammatti: viestintätoimisto Communikén toimitusjohtaja. Perhe: aviomies.

”Tein pitkään toimittajan töitä maan suurimmissa lehdissä ja Yleisradiossa. Vuonna 2003 päädyin Reilun kaupan edistämisyhdistyksen tiedottajaksi. Se oli minulle markkinointiviestinnän koulu, ja myöhemmin päätin perustaa oman viestintätoimiston. Valtaosa asiakkaistani on järjestöjä. Olen tyytyväinen, että pystyn tekemään töitä ihmisten kanssa, joilla on samanlainen arvomaailma kuin itselläni.

Vastuullisuus tulee koko ajan tärkeämmäksi kuluttajille. Ihmiset haluavat vaikuttaa maailmaan ostopäätöstensä kautta. Etenkin Keski-Euroopassa kuluttajaliike on ärhäkkä.

Työni on asiakkaideni ja heidän tuotteidensa tunnettavuuden kasvattamista. Vastuullisten yritysten on muita helpompi saada ihmiset kiinnostumaan brändistään.

Markkinointiviestinnän alalla tarvitaan innostusta, aktiivisuutta ja uteliaisuutta. Pienelläkin rahalla ja ihmisten innolla voidaan saada aikaan huikeita asioita. Hyviä esimerkkejä siitä ovat Tahdon 2013 -kampanja ja Vaatevallankumous, jonka toin Suomeen.”

Alan elinehto?

Sosiaalisen median kanavien ymmärtäminen.

Jari Tammisen Facebook-sivu Häiriköt on kerännyt yli 12 000 seuraajaa.  kuva: Anna Autio

Jari Tammisen Facebook-sivu Häiriköt on kerännyt yli 12 000 seuraajaa. kuva: Anna Autio

 

VASTAMAINONTAA
JARI TAMMINEN Ikä: 38. Kotipaikka: Helsinki. Ammatti: toimittaja. Perhe: vaimo ja kaksi lasta.

”Työskentelen Voima-lehden toimittajana ja teen vastamainontaa. Mainoksen muotoiset kuvaparodiat ovat yksi kuvajournalismin alalaji. Olen seurannut mainontaa 1990-luvulta asti ja opiskellut markkinointia. Usein ajatellaan, että olen mainosvastainen, mutta itse arvioisin olevani mainoskriittinen. Mainonta on merkittävä vaikuttaja yhteiskunnassamme. Vain harvoin ihmiset tekevät mainonnasta syvempää analyysia, vaikka se määrittelee hyvin pitkälle sen, mitä ostamme, miltä näytämme ja mihin kulutamme rahamme. Markkinointi ja mainonta ovat yritysten keinoja ohjailla ihmisiä haluamaansa suuntaan.

Mainonnan keinot ovat monipuolistuneet. Ennen ostettiin Hesarin etusivu, nykyisin tehdään guerillakampanja, jota ei mielletä mainonnaksi. Mainonta on hiottu tapa kommunikoida. Myös paremman maailman puolesta toimivien kannattaa viestiä asiansa tehokkaasti julkisuuteen.”

Esimerkki loistomainonnasta?

Greenpeacen legoista tekemä YouTube-video, jolla kritisoitiin Legon yhteistyötä Shellin kanssa. Videon ilmestymisen jälkeen Lego lopetti yhteistyönsä Shellin kanssa.

Karita Sainio ei työskentele lainkaan perjantaisin. "Arkivapaa on minun statussymbolini." kuva: Anna Autio

Karita Sainio ei työskentele lainkaan perjantaisin. ”Arkivapaa on minun statussymbolini.” kuva: Anna Autio

VASTUU VELVOITTAA
KARITA SAINIO Ikä: 35. Kotipaikka: Helsinki. Ammatti: PR-toimisto Sugar Helsingin perustaja. Perhe: seurustelee.

”Perustin lifestyle-tuotteisiin keskittyneen PR-toimisto Sugar Helsingin vuonna 2011. Työskentelin aikaisemmin vastuullisuuteen erikoistuneena toimittajana ja huomasin, etteivät tavalliset PR-toimistot osanneet vastata eettisen kuluttajan tarpeisiin.

Markkinoinnilla ja viestinnällä vaikutetaan ihmisiin valtavan paljon. Kun näen cola-mainoksen, minun alkaa heti tehdä sitä mieli. En näe markkinointia pahana asiana, mutta välillä esimerkiksi kosmetiikkamainokset mietityttävät minua. Mainoksissa Julia Roberts ei koskaan vanhene, mikä vääristää tyttöjen maailmankuvaa. Mielestäni se on ihmisten aliarvioimista. Kyllä me kestämme sen, että ihminen vanhenee.

Markkinointi on mielikuvien luomista, ja siihen liittyy myös vastuu. Joudumme välillä kieltäytymään asiakkaista. Meille on tärkeää, että edustamamme brändi on vastuullinen, jolloin tuotteet ja palvelut ovat usein sertifioituja.

Markkinointi ja mainontatyö vaatii luovuutta ja on vaikeampaa kuin ennen. On niin monta eri kanavaa, joita pitää hallita. Työssä on omaksuttava nopeasti tietoa ja trendejä sekä oltava todella sosiaalinen.”

Miksi perustit PR-toimiston?

Halusin tehdä ekologisille ja eettisille tuotteille nykyaikaista viestintää käyttämättä eko-etuliitettä ja vihreänruskeaa väriä.

Pauli Waromaan yritys Sherpa haastoi kesällä muut mainostoimistot lahjoittamaan rahaa Nepalin maanjäristyksen uhreille. kuva: Anna Autio

Pauli Waromaan yritys Sherpa haastoi kesällä muut mainostoimistot lahjoittamaan rahaa Nepalin maanjäristyksen uhreille. kuva: Anna Autio

KESKUSTELUN HERÄTTÄJÄ
PAULI WAROMA Ikä: 36. Kotipaikka: Helsinki. Ammatti: mainostoimisto Sherpan toimitusjohtaja. Perhe: tyttöystävä ja liuta poikia.

”Aloitin urani markkinoinnin parissa skeittikaupan tiskin takana. Myyjän työn ohella aloin tehdä kaupalle mainoksia. Vuosia myöhemmin, monen mutkan jälkeen, perustin oman mainostoimiston, Sherpan. Minulle mainostoimistotyö on toisten auttamista. Haluan, että meillä on sellaisia asiakkaita, joiden tekemiseen uskon.

Meillä ei ole mitään seinälle kirjoitettua koodistoa siitä, millaisten asiakkaiden kanssa emme työskentele. Kuitenkaan esimerkiksi lihateollisuuden kasvua en haluaisi olla edistämässä. Onneksi tällaisia vaikeita tilanteita ei ole vielä tullut vastaan.

Itselle tärkeät arvot, tasa-arvo ja heikkojen auttaminen, ovat vaivihkaa hiipineet toimistomme tekemiseen. Olemme tehneet kampanjoita Suomen evankelisluterilaiselle kirkolle, Kirkon Ulkomaanavulle ja Yhteisvastuukeräykselle. Tänä keväänä teimme vihreiden vaalikampanjan.

Kampanjoissa tärkeintä on luoda sellaiset tarinat ja viestit, että ne herättävät ihmisten mielenkiinnon. Sitä kautta asioista voidaan käydä myös laajempaa keskustelua.

Mainosmaailma on siinä mielessä kovaa, että iso osa töistä tulee kilpailutusten kautta. Asiakasyritykset kilpailuttavat toimistoja säännöllisesti. Se on vähän kuin olisi naimisissa ja puoliso aina välillä ilmoittaisi, että katseleekin muualle.”

Ketä et ottaisi asiakkaaksi?

Yritystä, jonka liiketoiminta selkeästi vauhdittaa ilmastonmuutosta.

Teksti: Anu-Elina Lehti Kuvat: Anna Autio. Juttu on julkaistu Huilissa 2-2015.

Kommentoi