Huilin arkistosta: Kiinnostavimmat ekostartupit

Yritysmaailma vihertyy. Huili esittelee viisi startup-yritystä, joille luonnonvarojen säästäminen on avannut bisnesmahdollisuuksia.

kuvitus: Janic Leino

kuvitus: Janic Leino

1. Puhdasta ilmaa kasveista

Sisäilmaa puhdistavat kasvit versoivat jyväskyläläisen NaturVentionin toiminnan alkuun kolme vuotta sitten. Yrityksen perustaneet Aki Soudunsaari ja Niko Järvinen tapasivat tuolloin Jyväskylän ylipiston innovaatiokurssilla ja saivat ajatuksen aktiiviviherseinästä.

Kyseessä on innovaatio, joka kierrättää huoneilmaa viherseinässä kasvavien kasvien juuriston läpi. Samalla seinän yläosan tuulettimet kierrättävät puhdasta ilmaa takaisin huoneeseen.

Idea löi läpi nopeasti, ja nyt yritys työllistää 18 henkeä, joukossa muun muassa kasvialan ja hyvinvointiteknologian ammattilaisia.

Maailmassa ei ole toista vastaavaa tuotetta. Sillä on globaali patentti, ja vienti on jo aloitettu Venäjälle.

Suomessa erityisesti oppilaitokset ovat olleet kiinnostuneita aktiiviviherseinistä.

”Sisäilman kemikaalien aiheuttamat terveysoireet ovat hävinneet lähes kaikilla viherseinien myötä. Myös homekohteissa olemme pystyneet vähentämään oireita. Hyvät tulokset lisäävät kiinnostusta”, kertoo NaturVentionin viestintäpäällikkö Eeva Niemelä.

Tuote on vakuuttanut myös rahoittajat. Yritykselle myönnettiin elokuussa reilun miljoonan euron kasvurahoitus. Sen takana on useita sijoittajia, muun muassa Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra.

Sitran johtaja Sami Tuhkanen kertoo, että päätöksiä tehdessään rahoittajat arvioivat paitsi lupaavaa tuotetta myös tiimin ammattitaitoisuutta ja verkostoja.

”Hyvä tiimi voi tehdä keskinkertaisestakin tuotteesta menetyksen. Huono tiimi voi pilata huippuidean”, Tuhkanen sanoo.

 

2. Kyytejä mansikoille ja mikroille

Bussimatka huoltoa tarvitsevan mikroaaltouunin kanssa vaikutti kimppatavarakuljetuspalvelu PiggyBaggyn syntyyn. Matkan pääkaupunkiseudun halki teki autoton perheenisä, Nokialla kestävien innovaatioiden parissa pitkään työskennellyt Harri Paloheimo.

Hän järkeili, että helpompaa kuljetusratkaisua arvostaisivat varmasti muutkin kuin hän itse.

Paloheimo perusti yhdessä silloisen kollegansa, nykyisen yhtiökumppaninsa kanssa palvelun, joka saattaa nettisovelluksen kautta yhteen vajaalla kuormalla kulkevat autoilijat sekä kuljetusta tarvitsevat autottomat.

Yrityksen palkkalistoilla on neljä työntekijää. Se on saanut rahoitusta muun muassa Nokian Bridge -ohjelmasta, ELY- keskukselta ja Tekesistä.

Paloheimo ja hänen yhtiökumppaninsa perustivat yrityksen vuonna 2011. Palvelun kehittämisestä Paloheimo kiinnostui, koska hän haluaa säästää rahaa, aikaa ja luonnonvaroja.

Häntä huolettavat etenkin öljyn ympäristövaikutukset ja öljyvarojen ehtyminen.

Paloheimo tietää, että vallitsevien kulutusmallien murtaminen on kaikkea muuta kuin helppoa. Auton omistajat haluavat olla riippumattomia ja vapaita. Siihen ei toiselle tarjottava palvelu oikein istu.

PiggyBaggyn suunnitelma on haasteen ratkaiseminen. Yritys ei siksi vielä panosta markkinointiin vaan etenee pilottiprojekteilla, joiden kautta palvelua rakennetaan yhdessä kuluttajien ja uudesta kuljetustavasta kiinnostuneiden yritysten kanssa.

Kesällä PiggyBaggy esimerkiksi kokeili mansikoidenkuljetuspalvelua, jossa testattiin herkän ja helposti pilaantuvan tavaran kuljettamista pääkaupunkiseudulla.

”Kokeilu oli menestys. Sen aikana toimitimme vajaat sata laatikkoa mansikoita. Jouduimme lopettamaan kampanjan, kun mansikkasato ehtyi, mutta tiedon levitessä tilauksia tuli edelleen tulvimalla”, Paloheimo kertoo.

”Tuli selväksi, että tällaiselle palvelulle on tarvetta, jos se toimii hyvin.”

 

3. Älyä roskapönttöön

Espoolaisen Enevon innovaatio on pieni keltainen pyörylä, joka kiinnitetään jäteastian kannen sisäpuolelle. Pyörylän sisällä on sensori, joka seuraa jäteastian täyttöastetta ja lähettää informaation mobiiliverkon välityksellä palvelimelle. Järjestelmä ennustaa astian täyttymistä, laskee optimaalisen tyhjennysvälin ja tekee reitit jäteautoille.

Kun säiliöt tyhjennetään oikeaan aikaan, vältytään turhalta ajolta. Säästöjä syntyy rahassa, ajokilometreissä ja hiilidioksidipäästöissä mitattuna.

Enevon tuote on ainutlaatuinen sekä Suomessa että maailmanlaajuisesti. Kilpailijoita on vain muutamia ja ainakin toistaiseksi vain Euroopassa. Elokuussa yritys kertoi keränneensä kuuden miljoonan euron rahoituksen kansainvälistä kasvua varten.

Enevon omistajat ennustavat tilauskantansa viisinkertaistuvan ja henkilöstönsä kaksinkertaistuvan ensi vuoden aikana. Yrittäjien tavoitteena on lähteä uudistamaan jätehuoltoa ympäri maailman. Asiakkaita on jo Euroopassa, Lähi-idässä, Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa.

Vauhti on yrityksen ykkösvahvuuksia, sanoo markkinointipäällikkö Olli Gunst.

”Uusi innovaatio pitää saada nopeasti markkinoille. Haluamme ottaa markkinat haltuun ennen kuin kaikilla on sensorit pöntöissään.”

Enevo työllistää 25 henkilöä. Yritys on saanut rahoitusta Tekesin Nuoret innovatiiviset yritykset -ohjelmasta.

 

4. Markkinapaikoille markkinapaikka

Sähköisiä markkinapaikkoja tarjoava Sharetribe luottaa triplavoittoon.

”Win, win, win”, luonnehtii Antti Virolainen, Sharetriben teknologiajohtaja ja toinen yrityksen perustajista.

”Tavaran tai palvelun voi hankkia helpommin ja halvemmalla, ja samalla voi tavata lähiyhteisönsä asukkaan. Myös ympäristö hyötyy, kun olemassa olevat resurssit kiertävät.”

Idean toimivuuden on huomannut moni. Netti kuhisee yhteisöjä, joissa tavarat ja palvelut liikkuvat. Kuuluisimpia esimerkkejä idean suosiosta lienee maailman arvokkaimpien startup-yritysten joukkoon listattu Airbnb, jonka kautta tyhjänä olevia koteja voi vuokrata tai antaa vuokralle vaikka matkan ajaksi.

Sharetriben palvelun avulla kuluttajat ja yritykset voivat perustaa simppelillä ansaintalogiikalla varustetun markkinapaikan. Sillä on tällä hetkellä noin 60 asiakasta, valtaosa käytetyn tavaran ja palveluiden vaihtamiseen ja myymiseen keskittyneitä yhteisöjä. Palvelua hyödyntää muun muassa Kierrätysverkko, jonka perustamalla markkinapaikalla yritykset voivat myydä ja ostaa toistensa ylijäämämateriaaleja.

Vuonna 2011 perustetulla Sharetribella on kuusi työntekijää. Se on saanut rahoitusta muun muassa ohjelmistoyhtiö Reaktorin Polte-rahastosta.

Polte-rahaston johtajan Oskari Kettusen mielestä jakamistalous on kiinnostava sijoituskohde, koska sen kasvu jatkuu vielä pitkään.
”Maailmalla on kymmeniätuhansia bisneksenalkuja, joille Sharetriben kaltainen palvelu on mahdollisuus.”

 

5. Terveellinen pika-ateria

 

Yksi ehtyvistä luonnonvaroista tuntuu olevan aika. Ihmisten kiirettä hyödyntää reilun vuoden ikäinen elintarvikealan yritys Ambronite. Se tekee jauhetta, josta voi sekoittaa juotavan ateriankorvikkeen.

”Raaka-aineina on mustikkaa, tyrniä, vehnänorasta, nokkosta ja muita ravintorikkaita aineita, joita ihmiset haluaisivat syödä enemmän, mutta joiden käyttäminen on työlästä”, sanoo Simo Suoheimo, yksi yrityksen perustajista.

Paljon urheileva Suoheimo yritti vuosia ratkoa, miten syödä terveellisesti myös kiireessä. Alpeilla vuonna 2011 idea kirkastui.

Hän sekoitteli kavereidensa kanssa juomajauheen, jolla he osallistuivat kevään 2013 Ravintolapäivään. Jauheen suosio levisi ystäväpiirin ulkopuolellekin, ja tuotantoa piti laajentaa.

”Yhdistämme parhaat raaka-aineet tuoreeseen ravitsemustutkimukseen. Suomi on mikroravinteiden tutkimuksen kärkimaita.”

Ambronite on löytänyt nopeasti asiakkaita. Yritys myi keväällä tuotetta ennakkoon kansainvälisessä joukkorahoituspalvelu Indiegogossa 102 000 dollarin, eli noin 77 000 euron edestä.

”Teimme elintarvikkeiden joukkorahoituksen maailmanennätyksen”, Suoheimo iloitsee.

Juomajauheen valmistaa alihankkija Jyväskylässä. Keväällä tuotanto laajenee Yhdysvaltoihin. Myynnistä yli puolet tulee jo sieltä, mutta tuotetta on myyty verkkokaupan kautta yli 40 maahan. Idean etu on se, että kuivattua, hyvin säilyvää tuotetta on kätevä kuljettaa.

Raaka-aineista marjat ovat kasvaneet Lapissa, nokkonen Kainuussa ja pähkinät Kaliforniassa.

Luomulaatuisuus on tärkeää.

”Ekologisilla arvoilla on ratkaiseva rooli Ambroniten menestykselle,” Suoheimo sanoo.

Tuote nostaa luonnontuotteiden jalostusarvoa hurjasti: 120 gramman pussi maksaa yli viisi euroa.

 

Nämäkin suomalaiset startupit säästävät luonnonvaroja

REPACK. Kuin postipakettien panttipullo. Asiakas maksaa kierrätettävästä pakkauksesta pantin, jonka saa takaisin pakkauksen palautettuaan. Kysyntää lisää se, että Euroopan verkkokauppamarkkinoiden on arvioitu kasvavan 20 prosentin vuosivauhtia.

THERE CORPORATION.  Yrityksen energianhallintasysteemin avulla kuluttajat voivat seurata ja vähentää energiankulutustaan. Esimerkiksi sähkön hintaa seuraamalla voi päättää, milloin käyttää aurinkopaneeleita ja milloin ostaa sähköä. Verkkoyhtiöiden tavoitteena on asentaa tänä vuonna 80 prosenttiin pientaloista älykkäät sähkömittarit.

SWAP.COM. Käytetyn tavaran myynti- ja vaihtopalvelu on saanut Yhdysvalloissa paljon käyttäjiä. Yrittäjät pyörittivät aiemmin Suomessa, Saksassa ja Englannissa toiminutta Netcycler-tavaranvaihtopalvelua, jolla oli noin 100 000 käyttäjää.

MIA HÖYTö COSMETICS. Suomessa suunnitellun ja valmistetun kosmetiikan raaka-aineina käytetään mm. tyrnisiemenöljyä. Parhaillaan yritys kiertää kansainvälisiä messuja ja etsii jakelijoita. Pitkän aikavälin tähtäin on päästä Aasian markkinoille. Pohjoismaisilla raaka-aineilla on siellä hyvä maine.

Teksti: Johanna Lassy-Mäntyvaara (paitsi ”Terveellinen pika-ateria” Riikka Suominen)

Juttu on julkaistu Huilin numerossa 3-2014.

 

 

1 kommentti

  • Vastaa marraskuu 24, 2014

    Jarkko Saunamäki

    ”Smartup” Fourdegin ratkaisu vesipattereilla lämmitettäviin kiinteistöihin säästäisi 20-25% lämmitykseen kuluvasta energiasta. Pääkaupunkiseudulla tämä vastaisi noin 14% hiilidioksidipäästöistä – eli puolta pääkaupunkiseudun liikenteen päästöistä. Koko Suomessa säästö vastaisi n. 12% hiilidioksidipäästöistä. Lisätietoja fourdeg.com.

    Fourdeg suosittelee päästölaskuria ilmastoveivi.fi

Kommentoi